2018. február 11., vasárnap

Ritka vendég

Mindig nagy élmény, ha nálunk, az Alföldön egy olyan madárfaj jelenik meg, amellyel normál esetben csak hazánk hegyvidéki tájain találkozhatnánk. A madarak egy része minden télen lehúzódik az alacsonyabb fekvésű területekre, a süvöltőkkel, fenyőpintyekkel vagy a hegyi fakusszal való találkozás nem számít rendkívülinek. A rendszertelenül megjelenő hegyvidéki vendégek viszont már igazi "csemegét" jelentenek!
Hajdúböszörményben ezen a télen például vagy két hónapig mutatkozott egy fenyőszajkó. Ezzel a fajjal korábban már Bocskaikertben is összehozott a szerencse, de azért jó lett volna a ritka vendéget újra látni. A héten már felkerestem egyszer a települést, ám nem járt sikerrel a kutatásom. Más madarászok is hiába keresték a fajt, találtak helyette egy még jobbat! Veszelinov Ottó szúrta ki a böszörményi temető bejáratánál a fán üldögélő uráli baglyot. Az uhu után a legnagyobb hazai bagolyfaj bizony nem túl gyakori vendég megyénkben. Az Alföldre sem jellemző, többnyire csak a régi, "inváziós" években jegyezték fel sík vidéken történő előfordulását. Két éve egy beteg példányt találtak Debrecenben, ezen a télen azonban megszaporodtak a faj megfigyelései környékünkön. Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében például több helyen is észlelték, amikor decemberben Nyírderzsen látta valaki, már azt számolgattam, hogy az légvonalban nincs 60 kilométerre sem Bocskaikerttől... Hátha ide is "jutna" - bizakodtam. 

Hajdúböszörmény sincs olyan messze, ma reggel én is felkerestem a helyet, ahol a ritka vendéget találták. Először nem volt szerencsém. A temető kapuja még zárva volt, így aztán körbejártam a területet, de nem láttam a keresett madarat. Nyitás után már más madarászokkal együtt kerestem a baglyot és hamar meg is találtuk. Egy fűzfán üldögélt, és nem volt túl bizalmas, többször is felrebbent. (Lehet, hogy unja már a fokozott érdeklődést!) Végül sikerült néhány fotót is készítenem róla így ma reggel egy nagy élménnyel is gazdagodtam!

Uráli bagoly

Uráli bagoly

Uráli bagoly

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése