2022. december 28., szerda

35 év

 1987. december 28-án történt az első bejegyzésem az első madarásznaplómba. Vagyis éppen ma 35 éve, hogy "hivatalosan" is madarászom. Bár bizonyára korábban is meg- megfigyeltem a természetet, mégis, amikor az ember arra vetemedik, hogy a látott dolgokat feljegyezze, azaz megörökítse a jövő számára, akkor már egy tudatosabb tevékenységet végez. 

Most ideje lenne számot vetnem, hogy madártani szempontból mi is történt az elmúlt három és fél évtizedben velem. 

266 madárfajjal hozott össze eddig a sors, ami nem számít soknak, a legkitartóbb twitcherek akár egy év alatt is 300 fölötti fajszámot produkálnak. (Jelen pillanatban Veszelinov Ottó 309 fajjal áll az éves listáján.) A magyarországi (nem éves) listán pedig nem férnék bele az első kétszázba, további 119 (azaz összesen 385) faj megfigyelésével kerülhetnék csak dobogóra, ha ilyen célok vezérelnének. (Szerencsére nem vezérelnek:-) 

Sokkal fontosabb, hogy a 35 év alatt mennyi élményt kaptam a madaraktól és a természettől. Az utóbbi években ezek közül jónéhányat megosztottam blogom olvasóival, de a java a szekrényben tornyosuló madarásznaplóimban rejtőzik. Ezeket semmilyen lista vagy rangsor nem helyettesítheti, hiszen aki szereti a madarakat, annak minden egyes terepi nap nyújt valami maradandót. Az elmúlt 35 év így észrevétlenül repült el, de egyáltalán nem nyom nélkül! 

*

Természetesen egy kis jubileumi madarászatra is vetemedtem ma. Itt Bocskaikertben a partfalhoz kerékpároztam ki. -4C volt, a felfagyott utakon könnyű volt haladnom. (Tegnap meg csak kínlódtam a sárban...) A régi homokbányánál nem láttam semmit, az újaknál sem mutatkozott először madár. Aztán egyszer csak egy nagy őrgébicset vettem észre. Sajnos a fényképezőgép ekkor még a táskában volt és nem várta meg, míg összerakom az optikát... Viszont ekkor tűnt fel, hogy az almáskertben nagy a nyüzsgés. Fenyőrigók százai lepték meg a fákon maradt csemegét. 

Legalább 500 madár mozgott, de nem volt könnyű számolni őket és hamar odébb is álltak: 



Viszont kisebb madarakból is akadtak tömegek. A vegyes pintycsapatok (mert azok voltak) mindig érdekesek, mert akár ritkább fajok példányai is vegyülhetnek a gyakoribb madarak közé. Most nem volt ilyen szerencsém, a két-háromszáz példányos sereget javarészt kenderikék és tengelicek alkották, csak néhány zöldike tűnt fel még közöttük. A napfény engedte a röpképezést is, de igazán jó fotók ezúttal mégsem sikerültek. 
Kenderikék

Három pintyfaj

Röpkép

Repülő tengelicek

Repülő tengelicek

Gyülekező

Gyülekező

Kenderikék

Kenderikék

Talán még az alábbi képek sikerültek legjobban:




Végül még ez a citromsármány is modellt ült. Sajnos csak itthon vettem észre, hogy egy ág belelógott a képbe, így rontott valamit az összhatáson...





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése