2012. június 24., vasárnap

Fekete gólyák és kanalasgémek

Elhatároztam, hogy ma bejárom a TKM-tározó teljes területét. A fő cél persze az volt, hogy kiderítsem: költöttek-e bütykös ásóludak az idén vagy sem. Mikepércs felől érkeztem és az volt a tervem, hogy először a déli tavakat nézem át. Itt találkoztam Gyüre Petivel, aki először észak felé indult, de mint kiderült, csak az első két medencét vizsgálta. Így én egyedül gyalogoltam dél felé a keleti gáton és meglepő madárbőség fogadott. Gólyatöcsök, fattyú- és kormos szerkők, kis és nagy kócsagok kerültek elém, de sok volt a bakcsó és a kendermagos réce is. Amikor elrepült előttem egy kanalasgém, nagyon megörültem, akkor még nem sejtettem, hogy nem ez lesz ma az egyetlen találkozásunk:-)
A  szerkőket is fotózgattam, míg ezt a kormost próbáltam lencsevégre kapni, észre sem vettem, hogy két küszvágó csér is átrepült fölöttem. 
Erre már Gyüre Peti hívta fel a figyelmemet, akivel újra összefutottam. Ő kocsival jött a középső hídig és rögtön újságolta, hogy fekete gólyák vannak az első tavon. Rendes volt tőle, hogy mielőtt felriadtak volna a félénk madarak, előbb nekem szólt. Így aztán együtt örökíthettük meg az itt nem mindennapi látványt: a négy fekete gólyát egy tavon!
Ráadásul, mint látható, a gólya mellett álló madár sem akármi: egy újabb kanalasgém!
De a meglepetés még ezután következett. A szomszédos tavon 18 példányt számoltam meg a fokozottan védett madárból!!! Néhány alkalommal ugyan találkoztam már itt a faj egy-egy képviselőjével, na de ennyivel??! Az alábbi kép nem is tudja visszaadni azt a látványt, amit ott a helyszínen tapasztaltunk Petivel:
Azért a kócsagok is érdemeltek egy kis figyelmet. Legalább hatvanan voltak, ami szintén nem lebecsülendő mennyiség.

Csak azért nem tudott jobban lenyűgözni, mert még mindig a kanalasgémek élményének hatása alatt voltam. Próbáltam közelebbi felvételeket is készíteni, de ez lett a legjobb:

A felrebbenő csapat látványa sem volt utolsó:

Meg persze az újabb röpkép megörökítése is sikerült.

Azon már meg sem nagyon lepődtünk, amikor egy 24 példányból álló gulipáncsapat repült át fölöttünk. Így összesen e fajból is előkerült vagy negyven egyed!

Ez a róka sem akart hinni a szemének, igaz, ő nem a gulipánokra, hanem ránk meresztette:-))

Miután Peti kocsival visszavitt a gátőrházig, én még az északi tavakat is bejártam. Kevés sikerrel, mert az ásóludaknak nyomát sem láttam:-((
De azért mégis akadt valami izgalmas. Kendermagos récék! Utána kell még néznem, de nem emlékszem, hogy a TKM-tározón egy csapatban ennyit megfigyelhettem volna valaha is e fajból. Honnan jöhettek? Itt is költöttek volna? Ki tudja? De itt voltak, akárcsak a többi "jó faj" ma.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése