2012. augusztus 1., szerda

Ha augusztus, akkor limikolák

Utolsó nyári hónapunk a partimadarak szempontjából is fontos időszak. Ha sekély vizű - félig kiszáradt vagy leeresztett - tavak mellett járunk, érdemes szemügyre venni az iszapon táplálkozó limikolákat (cankókat, partfutókat, liléket). Nos, a nagymértékű szárazságnak köszönhetően a Tócó-Kösely menti tározó több medencéje is "ideális" a madarak fenti csoportjának, így hát mindenképpen érdemes nyitott szemmel járni mostanában arrafelé. Ha az ember nem kel fel idejében, akkor meglesz méltó büntetése. Egyrészt a jelzőlámpákat már bekapcsolják, így lassabban lehet "kijutni" a természetbe. Másrészt a nap is pont az ember szemébe süt, harmadrész meg már reggel meleg van a kocsiban. Ezeket mind megkaptam ma, de így is jó volt körülnézni a TKM-tározón. A déli medencék most sokkal izgalmasabbak. 
Érdekes módon gulipánok már alig vannak, mindössze ez az egy példány mutatkozott a múltkori "tömeg" után:

Ez a faj kézitávcsővel sem okoz nehézséget, de a legtöbb partimadár bizony - ilyen távolságról legalábbis - még teleszkóppal is kemény dió. A kép hátsó részén egy gólyatöcs, előtérben pedig egy sarlós partfutó:

Akadt még két tavi cankó, rengeteg (több száz) pajzsoscankó, több tucat füstös cankó és persze jó pár réti is. Hogy a szárazság milyen mértékű, azt az alábbi kép megfelelően illusztrálja:
Már legalább négy medence van kiszáradva, de szerencsére még vannak vízzel borított tavak, így az augusztus-szeptemberi időszakban bőven lesz miért kijárni a területre. Az egyik legjobb faj ma a nagy goda volt:

Érdekes módon kis őrgébiccsel is alig találkoztam az idén. Most még fotózhattam is, igaz csak kocsiból és nem ideális távolságból meg szögből.
De azért így is mutatós madár:

A gátőrháztól északra lévő tavakra is ránéztem. A szikes gát eróziós formái nekem mindig nagyon tetszettek, most meg is örökítettem a látványt:

Az a medence, ahol legutóbb kétszer is próbálkoztam sátrazással, most elég madárszegény volt. Pedig emberi szemmel nézve ideális lenne a limikoláknak, de hát mit lát az emberi szem... Könnyen lehet hogy itt már kevés a táplálék vagy valami más ok miatt népszerűbbek a déli tavak most a madaraknak. Itt csak néhány bíbic és füstös cankó mutatkozott ma, de tájképnek ez az élőhely is mutatós. 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése