2017. április 22., szombat

Egy fecske nem csinál nyarat - és vajon ezer?

Kissé későn ébredtem, így csak fél hétkor indultam el otthonról. Úgy terveztem, hogy először ránézek a Vértesi út melletti élőhelyekre, aztán majd meglátom. Meglehetősen felhős és szeles idő volt, de beraktam a kocsiba a lessátrat is - gondolván, hogy majd a helyszínen eldöntöm, hogy érdemes-e próbálkoznom. Aztán a kis vízállás mellett csak összeraktam a sátrat. A szél majd elvitte a fejem felől, de a gólyatöcsök nem zavartatták magukat:

Gólyatöcsök

Gólyatöcsök
 Réti cankók is mozogtak, de róluk nem sikerült igazán közeli képet készíteni. Közben az ég is teljesen beborult és így a sátorbontás következett. Alig távolodtam el a "tavacskától", visszanézve két gulipánt vettem észre a gólyatöcsök mellett. Nem bánkódtam különösebben, mert a jó fények hiánya miatt közelebbről sem lett volna igazán jó kép a szintén fokozottan védett madarakról:
Gulipánok és gólyatöcsök
 A szomszédos és jóval nagyobb vízálláson nagyobb élet volt. Legalább 50 pajzsoscankót számoltam, egy részüket felrebbenve sikerült le is fotóznom.
Pajzsoscankók
 Nagy örömömre egy pár cigányrécét is találtam, majd a múltkori két tavi cankó is előkerült!
Tavi cankók
 Közben szólt a sordély meg több szerecsensirály is, de őket nem sikerült lencsevégre kapnom. A hídnál megálltam a kocsival, mert végre sikerült egy sárga billegetőt is megpillantanom. Közben fecskék is fel- feltűntek:

Molnárfecske

 A múltkor azon elmélkedtem, hogy egy-két évtizede még elképzelhetetlen lett volna kócsagot megfigyelni a Tócóban. Nos, ugyanez igaz a gólyatöcsökre is, ma pedig már ők is megjelennek Debrecen "fő" vízfolyásában:

Gólyatöcsök a Tócóban
 A Tócó hídjánál ért az újabb meglepetés: Fecskék minden mennyiségben! Mindhárom faj képviseltette magát - partifecskét például még ma láttam először, de a másik két fajból sem túl sok mutatkozott eddig ebben a szeszélyes áprilisban. A héten tapasztalt téli időjárás után valószínűleg csak itt találtak repülő rovarokat, így ez lehetett az oka, hogy kb. ezer példány gyűlt össze a vízfolyás felett.


Fecskék
 Remélhetőleg ennyi fecske, ha nem is nyarat, de legalább végre igazi  tavaszt csinálhat!
Fecskék (részlet:-)
 Közben ki- kisütött a nap, így azzal is próbálkoztam, hogy a tőlem egy-két méterre cikázó fecskéket megörökítsem. Szinte lehetetlen vállalkozás volt, hiszen az objektívem nem autofókuszos, a fecskék meg köztudottan nem lassan repülő madarak:-) Egy-egy közepes minőségű képet azért sikerült készítenem a három faj képviselőjéről.
Füsti fecske

Füsti fecske
Partifecskék
Molnárfecske

 A nagy nyüzsgés persze más érdeklődését is felkeltette. Megjelent egy kabasólyom!
Kabasólyom
 A rendkívüli röpképességű ragadozó még a cikázó fecskéket is képes elkapni, ezúttal azonban dolgavégezetlenül távozott.
Kabasólyom
 A sárga billegetők is intenzíven vonultak, egy hímet és egy tojót még sikerült meg is örökítenem.


Sárga billegetők
 Búcsúzóul még egy kis csapat pajzsoscankó is tiszteletkört tett előttem. A meglehetősen zord, szeles időben is sikerült jó kis madarászást csapnom ma reggel. Így is lehet ünnepelni a Föld Napját:-)
Pajzsoscankók

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése