2017. július 7., péntek

A Vértesitől a Vekeriig

Régóta tervezem, hogy egy "rendes" lessátras fotózást próbálok meg a Vértesi úti vízálláson. Ez azt jelenti, hogy még a hajnali derengés előtt kiérek és elfoglalom a leshelyemet, hogy minél zavartalanabbul figyelhessem és fotózhassam az itt előforduló madarakat. Tegnap már 3-kor keltem volna, de egy jó kis zivatar "visszafektetett". Ma viszont sikerült az indulás és úgy tűnt, az időjárás is kegyes lesz hozzám. 4 órakor már a sártorban ültem (helyesebben térdeltem) és vártam a jó fényeket.  A vízálláson vagy 60 fehér gólya tartózkodott, ők bizonyára itt is éjszakáztak. Érkezésemre felrebbentek és tömegesen már nem is tértek vissza. Úgyhogy egyelőre vártam és figyeltem Olyan 6 óra körül már érdemes volt az exponálógombot is használni. Az első fotóalanyok a dankasirályok voltak...
Dankasirály
... meg az elmaradhatatlan gólyatöcsök. Ezúttal egy idei fiatal is mutatkozott, bizonyítva, hogy eredményes volt a költés:
Fiatal gólyatöcs
Sajnos a legizgalmasabb fajok távolabb voltak. Így sikerült a sirálycsapatban kiszúrni ismét egy szerecsensirályt.
Szerecsensirály (ad.)
Jó régen "sirályoztam" már. Nem könnyű műfaj, az ember könnyen ki is jön a gyakorlatból. A képen látható nagyobb madarakról például azt hittem, hogy fiatal heringsirályok. Meg is örültem, mert idén még nem talákoztam a fajjal. (Mások már itt, a Vértesi úton is látták többször is.) Aztán megerősítést kértem Papp Gábortól, aki nemcsak a ragadozókban, hanem a sirályokban is sokkal inkább "otthon van". Jó, hogy hozzá fordultam, mert kiderült, ezek bizony csak fiatal sárgalábú sirályok.
Fiatal sárgalábú sirályok
Időnként az "öreg" gólyatöcs is mutatkozott:
Gólyatöcs

A sárgalábú sirályoknak idősebb példányaival is találkoztam:
Sárgalábú sirály (mögötte egy fiatal)
Következzenek további sirályos fotók. A fények aránylag jók voltak, de egy ritkább, izgalmasabb faj azért feldobta volna a napomat.
Dankasirály tükörképpel


Fehér gólya és sárgalábú sirály


Sárgalábú sirály

Bíztam bennek, hogy már a partimadarak is mutatkozni fognak. Sajnos nem tolongtak tömegesen... Ez a pajzsoscankó hím...
Pajzsoscankó
... és egy réti cankó bukkant csupán fel. Utóbbi legalább jó közelre merészkedett:
Réti cankó

Úgyhogy fotótémának maradtak a sirályok.

Sárgalábú sirályok


Dankasirály

Dankasirály (fiatal)


Mi van neked? 

Végül néhány röpképpel búcsúztam a vízállástól.

Sárgalábú sirály (fiatal)

Fiatal sárgalábú sirály
A lessátras próbálkozás után úgy döntöttem, hogy madarászom is egyet. A Vekeri tónál már régen jártam, a hátralévő egy órában itt akartam felderíteni a területet. Egy vízityúk fogadott:
Vízityúk
Már neki is fiókája van, nem is kicsi:
Vízityúk fiókával
Egy örvös galamb is úgy döntött, hogy modellt ül:
Örvös galamb

Az alábbi - elég gyenge - kép azt bizonyítja, hogy a fokozottan védett cigányréce is előfordul a területen.
Cigányréce
A tó keleti csücske mindig izgalmat hordoz. Tavalyelőtt, amikor csaknem a teljes Vekeri ki volt száradva, a keleti szegletben partimadarak nyüzsögtek. Most ide ballagtam el, útközben tövisszúró gébicsek "álltak" őrségben a bokrokon.

Átrepült egy barna rétihéja is.
Barna rétihéja

Izgalmak most is akadtak. A fokozottan védett fattyúszerkők nemcsak a Fancsikán, hanem itt is költenek. 8 fészket számoltam, mindegyikben jókora fiókák ácsorogtak kajára várva.
Fattyúszerkők
Fattyúszerkő fészkén

Úgy tűnik, költött a búbos vöcsök is:
Búbos vöcsök fiókáival

A fiatal tövisszúró gébicsek még nem túl félősek, így kis szerencsével egészen közeli képek is készíthetők róluk.
Tövisszúró gébics (fiatal)

Tövisszúró gébics (fiatal)

Egyszercsak egy kis vöcsök fióka is felbukkant. Ő már nem olyan bátor, de ezúttal vele is szerencsém volt. Ilyen közelről sikerült fotózni:
Kis vöcsök fióka

Kis vöcsök fióka


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése