2012. április 29., vasárnap

Mikepércstől Debrecenig

Már majdnem hét óra volt, amikor a mikepércsi határba értem. Az erre a hétvégére érkezett igen meleg, nyárinak is beillő idő teljesen felszárította a dűlőutat, így autóval mentem Mikepércs felől a tározóig. Már a Cserepes dűlőn jó fajra bukkantam: az idei első kis őrgébicsre. 
A kocsiból meg is örökíthettem:

A tározónál rögtön a partimadarak felé vettem az irányt. Abban bíztam, hogy ha a gáton el tudok jutni autóval a zátonyok mellé, akkor a kocsi belsejéből zavarás nélkül tudom figyelni és fotózni a limikolákat. De itt ám nem úgy viselkedtek a madarak, mint tegnap a szeméttelep melletti vízálláson! Egyáltalán nem vártak be közelre, így aztán csak jó távolról, teleszkóppal figyelhettem őket. Akadt köztük pajzsos, füstös, réti cankó, egy tucatnyi havasi partfutó meg persze gulipánok, gólyatöcsök. A fő gáton inkább végiggyalogoltam és felmértem, hogy mi minden van még a tavakon. Egy pár kendermagos réce is átrepült felettem, itt a hím:

Sok fattyúszerkő akadt, húsznál biztosan több. Ez a pár aktív násztevékenységet mutatott. A táplálék (hal) ajándékozását sikerült meg is örökítenem:


A betonhídtól délre található tavak vízszintje is egész alacsony. Itt is egész kis sereglet gyűlt össze a különböző madarakból, ami biztató a jövőre nézve is:-)
Többször találkoztam ma mezei nyulakkal is. Fotózni is próbáltam őket, íme az eredmény:
Amikor észrevettek, lelapultak a vetésben és onnan lesték, hogy elmúlt-e a veszély.:
"Nyuszi ül a fűben":
A fattyúszerkők persze aktívan röpködtek, ezúttal őket sikerült többször lencsevégre kapni, míg a szintén fel-feltűnő kormos szerkőket nem. A tározón egyébként is nagy élet volt. Kis vízicsibe puttyogása, békák brekegése, sirályok rikoltozása adta meg az alaphangulatot.
Hazafelé menet még tettem egy kitérőt a volt téglagyár kubikgödreihez. Meglepően sok víz maradt az egykori bányaterületen, a náddal fedett részeken valóságos vízi paradicsom alakult ki mára. Lestem a sárga billegetőket is, ezúttal ezt a "superciliaris"-szerű példányt találta, sajnos csak ellenfényben...
... illetve ilyen rossz minőségben sikerült csak dokumentálnom a madarat:
A vízen kanals récék, tőkés récék, szárcsák mellett még cigányréce is akadt! Érdekes a fokozottan védett faj ezen az élőhelyen. (Lásd a háttért:-)
Amikor egy bölömbika is megszólalt, akkor még jobban megörültem, én még idén nem is hallottam ezt a gémet. Az egyik nádszálon egy nagy szitakötő pihent meg, még nem sikerült kideríteni, hogy melyik faj. Aki tudja, segíthet:-))

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése